on Thursday, May 12, 2011 | 1 comments

Ayu, saya sekarang sedang menaip di kedai dobi, tanpa pasta dan tanpa sesi fotografi. Ini adalah kerana untuk basuhan baju kali ini saya memilih kedai dobi yang lebih jauh dari kedai yang dahulu. Walaupun saya letih dan tidak begitu larat, saya gagahi juga mencari kedai dobi jauh ini demi mengelak fitnah seperti yang terjadi di kedai dobi dahulu.

Alhamdulillah saya selamat sampai di Rome untuk dua hari terakir saya di Itali. Saya bangun awal untuk subuh yang pukul 4.20 am di Milan. Macam bangun tahajud kan. Dari semalam lagi saya sudah berkemas, jadi pagi ini tidaklah begitu kalut. Saya bercadang mahu mengambil tren pukul 8 pagi supaya saya pergi dengan tidak tergopoh. Pagi2 6.30 di sini walaupun dah cerah (ya lah subuh pukul 4, matahari naik pukul 5) masih tidak begitu ramai orang di jalanan. Cadang nak tunggu bas, tapi lambat la pulak... maka berjalanlah saya ke stesyen keretapi. Saya sudah hampir biasa dengan beg berat. Tengoklah nanti, balik Malaysia badan dan kaki saya akan berketul2 mcm ahlil bina badan .... hahahaha

Sampai di stesyen saya pun terus ke mesin tiket. Mesin tu cakap ada tren pukul 7 ke Rome. Saya tengok jam pukul 6.50. "Ehh boleh sangat nih..." saya berkata pada diri sendiri. Sebab mesin tu betul2 depan semua keretapi. Dah amik tiket tu saya pun carilah kat screen tu no platform saya .... Hahhhh tak dakkkkk .... 6.52 dah ni ... takkan pi dah ....... Saya mula melilau dan berpeluh mencari tren saya .... Semua ada 14 platform !!! Memang berlari2 nih cari tren .. ya Allah mana nihhh .... Tak ada satu pun yang tulis ke Rome ! Saya mula panik ! Bayangkan lah kan panik mcm mana dengan beg kiri kanan atas belakang ... dengan jaket lagi . Dah macam nak give up .. tapi tiket ni boleh kah tukar ganti .. kalau nak beli lain 91euro tuuuuuuu . Peluh mula menitis sambil berlari-lari di stesyen keratpi Milan. Memang macam ninja turtle betoi. Dengan jaket labuh beg hijau kat belakang !!

Saya tanya pakcik Trenitalia. Dia pun tumpang panik untuk saya " Ni pukul 7 punya nih .. cepat pi cari ! kot belah sana kot .. !! Cari cari" (saya translate)

Lari lah pulak lagi ..... Baru saya teringat (Allah ilhamkan) kena tengok NOMBOR tren , bukan destinasi. Rupanya tren saya tu memang tren ke Napoli . Rome hanya persinggahan. Ya Allah dah jumpa ren, lintang pukang lari cari coach pulak .. Coach no 8 .. Nuuuu belakangn nu ... "Run Ann Run ..." Macam scene Forest Gump dengan jaket putih labuh saya terkedek2 lari. Nampak saja Coach no 8 terus terkam naik.

Tercungap2 mintak nyawa sambil cari seat.

Dan tuan tuan bayangkanlah. Suasana dalam coach tu senyap saja dan rupanya penuh dengan eksekutif dan business man Milan yang mungkin ada mesyuarat atau presentation atau jumpa client di Rome atau Napoli. I looked out of place dengan muka berpeluh, beg penuh badan , nyawa macam ikan (rhymenya).

Saya tercungap-cungap atas tempat duduk sampai setengah jam sebelum jantung berdegup normal kembali.


tengoklah suasana atas tren dari Milan


1 comments:

Ija Razak said...

Ann...Ann...walaupun post in didedikasikan kpd kwn kita yg sorang tu...x kisah nak komen gak...he he...nasib baik dan naik ketapi, kalau x ntah ke Ann x sampai rmh lagi...

Post a Comment