on Saturday, April 30, 2011 | 3 comments

"You seem brave for a Muslim lady to be traveling alone" kata Maria pertama kali bila mendapat tahu saya Muslim Malaysia.

"Hmm I m not brave. I have my fears too. I get looks everytime, sometimes I feel I m not welcomed here"

"You come at the wrong time ....."

Kata Maria masyarakat Eropah sekarang tidak berapa senang dengan kedatangan ramai Muslim ke negara mereka. Negara Itali kata Maria mendapat kritikan hebat negara Eropah lain kerana tidak begitu ketat menjaga sempadan mereka lalu membiarkan ramai Muslim dengan mudah berhijrah ke sini.

"I was listening to a BBC radio the last time, when I was driving in Australia. It was during the election time in London, they were interviewing a candidate, and it seemed one of the manifesto by some of the candidates was how were they going to curb the ongoing increasing population of the Muslims in England"

"Oh ....They just resent the Muslims"

Kata-kata Maria membuatkan aku rasa kurang senang. Cara Maria bercerita seolahnya tidak patut ada tempat langsung bagi Muslims di Eropah. Apa lagi bila Muslim yang datang membawa sekali agama mereka dan mendirikan banyak "their own churches" katanya.

Peningkatan populasi Muslim juga akan bertambah kerana rakyat Itali sendiri ramainya hanya mempunyai seorang anak sedangkan Muslim di Eropah mula melahirkan satu generasi yang lebih dari tiga kali ganda daripada Italiano.

"It ll take only another few generations before the Muslims will be all over Europe and when that happens they can do a lot of things .. they can even change the law to be in favour of them".

Aku hanya diam dan kemudian cuba juga menimbulkan tentang masalah Gypsies yang pernah aku dengar dari tetamu Hungarian aku dulu yang juga menjadi isu utama peningkatan jenayah di Hungary dan juga Eropah lain. Malah buku-buku travel banyak memberitahu supaya berhati-hati di Stesyen Termini di Rome kerana terdapat ramai gypsi yang melakukan jenayah di sana. Populasi Gypsy menjadi masaalah kerana bukan sahaja mereka tidak berpendidikan, malah mereka juga sedang melahirkan generasi yang berkali ganda daripada masyarakat Hungarian khususnya dan masyarajat Eropah amnya.

Maria tidak mengendahkan hujah aku malah tetap menyatakan tentang pandangan negatif masyarakat Eropah pada Muslim.

"I know it ll be different if i dont wear a hijab or scarf like this. I m sure they will treat me differently"

"Oh yes .... of course .. why dont you wear a black scarf like their nuns and you will blend in .." Aku agak terkejut dengan cadangannya.

"but i m sure they ll figure me out once they know I cant speak a word of Italian" .. kami ketawa dan meringankan sedikit tekanan perbualan.

Maria seorang guru yang mengajar di Australia. Ibunya berasal dari Itali dan beliau sedang dalam percutian ke Itali bersama ibunya yang sudah berumur 76 tahun.

"My mother wanted to visit her house in Italy which was inherited from her father"

Maria sendiri juga sudah berumur hampir 56 tahun. Hidungnya mancung seperti hidung Lena. Kata Raphael (remaja Brazil yang kami jumpa di atas tren Sorento-Napoli) rupa Maria seperti orang German.

"ahh .. it could be .. because my mother was adopted by my grandparents. They never knew where my mother came from"

Bila mendengar penjelasan Maria, aku terus boleh faham kenapa dia begitu beria-ia memberitahu aku tentang betapa tidak senangnya masyarakat Eropah pada Muslim. Dalam diam aku boleh rasakan, bukan masyarakat Eropah yang tidak senang dengan Muslim, tapi Maria sendiri kerana aku amat yakin darah Yahudi masih mengalir kuat dalam dirinya.




3 comments:

Ayu said...

muka dia pun nampak cam hardcore jewish

a.n.i.Q.u.e said...

ha ah kan ... jalan sesnsorang tu ... actually dia pernah mengajar kat kl ... panjang la juga cerita kami sebenarnya

Mila@Rimbun said...

baru nampak muka k.N

Post a Comment