on Tuesday, April 26, 2011 | 6 comments

Hari ke empat dimulakan dengan satu perkara yang tak best sangat. Malas nak cerita panjang, tapi mood agak kurang baik dan terasa seperti tidak mahu kemana-mana lagi hari itu. Lindsay dan Laura sudah check out meninggalkan aku dan seorang lagi gadis Amerika yang belum pernah sempat aku berkenalan. Kadang dia hanya pulang bila kami bertiga sudah hanyut dibuai mimpi. Dan pada hari kami bertiga mahu ke Vatican, dia yang masih baru bangun menggapai laptop di common room menjerit bertanyakan kami "Is today Easter Day ..??" Hmmm nampaknya dia bukan remaja yang alim seperti Lindsay dan Linda yang beria-ria mahu pergi ke Vatican mendengar khutbah Pope. :-)

Pagi itu aku gagahi juga bersiap untuk keluar bilik, dan dia juga sudah bangun rupanya dengan muka yang kelihatan tidak ceria seperti aku juga. Dengan nada kecewa beliau merungut tentang kameranya yang tidak di bawa charger bersama. Manakala charger yang baru dibeli di sebelah Stesen Termini, gagal berfungsi. Aku hanya bersuara simpati sambil mengambil tuala ke bilik mandi.

Selesai mandi aku lihat dia kembali baring di atas katil dengan air mata berlinangan. "Wahh .. kamera tak ada bateri pun menangis ni ..." kata aku dalam hati.

"What happened ... are you ok ..?"

Dia mengesat air mata . "I dont know.... I feel stupid ..."

"Arent you going out annywhere today..?" aku bertanya

"No.. I dont think so ... its no use going out without my camera ...".

Ya .. mood aku pun tak best. Tapi ada lagi orang yang lebih tak best moodnya.

"Hmm ... look, I have two cameras with me. Why dont we go out together and you can use my camera... "

Aku nampak lampu bulb kuning atas kepalanya.

"Do you have like an externak hard disk or anything that you can transfer your pictures later from my camera..??"

Dia bangun dan kelihatan bersetuju dengan cadangan aku. Katanya dia ada memory card yang mungkin boleh dipakai ke kamera aku.

Yang lainnya adalah sejarah . (the rest is history) hahaha..

Ya kami berjalan berdua membeli Roma Pass, berlari melintas jalan di kota Rome, meredah hujan dengan basah kuyup, menikamti gelatto sambil duduk di kaki lima jalan, sesat diatas bas ketika pulang dari Muzium Nazionale, menghirup udara Rome dan ronanya. Seadanya kami cuba mengambil meresap segala kenangan di situ kedalam jiwa dan disimpan dalam kamera. Mata mata orang ramai tidak pernah lekang melihat seorang Muslim bertudung bergelak ketawa dengan gadis kulit putih yang biru mata dan perang rambutnya.



Ketika berjalan ke Metro Station tiba tiba seorang lelaki Rome (aku tidak pasti bangsanya) menariknya lantas memeluk dan mencium kedua pipinya sambil memberitahu aku "She is my girlfriend !". Aku hanya tersenyum. Terus aku faham kenapa dia sering pulang lewat ke bilik kami.

"How do you know him ?"

"Oh yesterday when I was at the Vatican .. he sort of just came to me and hugged me .. !"

"Oh you went to the Vatican too ..?"

"Yeahhh..."

Aku tidak bertanya panjang. Kaki kami terus melangkah mencari Metro train untuk ke Vatican.

Cuaca pada hari itu juga seperti faham mendung hati kami dengan bercucuran hujan membuatkan dia lebih lebih merasa kelam dunianya. Aku saat itu merasakan dia lebih terbeban dari aku. Lantas sugul aku tidak bermakna lagi. Imigrant Bangladesh agak ramai di Rome, bila saja hujan turun mereka terus membawa payung menawarkan pada pelancong yang kebasahan. Bila matahari menyinsing mereka membawa bersusun kacamata hitam untuk berlari lari mencari pelanggan yang tidak dapat menahan mentari panas ke mata. Hari itu pelancong masih ramai yang berarak ke Vatican Ciy, walaupun Easter sudah habis, masih ramai yang tidak melepas peluang melawat kota Pope itu.





"Oh I hate rain..." katanya kepada aku.

"Hey it ok .. its going to be fine today" kata aku yang terkenal sebagai optimist jerk. hahaha

Hujan makin lebat dan kami tidak mampu lagi berjalan menghindari hujan. Aku dan dia berhenti di tepi jalan di bawah bumbung kedai.

"I hate rain. It rains almost everyday in Spain". Rupanya dia guru bahasa Inggeris di Spain yang sedang membuat praktikal atau internship di sana. Betapa menariknya !

"Ya ya ya .. it rains in Spain when you are in pain" kata aku cuba nak berlawak !

Sambil kami berdua menunggu hujan dan melihat para pelancung memanjang kaki ke Vatican City, dia mengeluarkan rokok.

"I m sorry but I just have to smoke"

" I have addictions you know ... it runs in the family.."

Aku diam.

"My father drinks a lot ... hes useless .."

"My sister is only 19 and she has started drinking wayyy to much too..."

"I told her not too .. look at our father ..!"

Aku masih tetap diam. Dia kemudian bertanya aku tentang Malaysia... dan sekali lagi aku mengulang cerita yang sama aku ceritakan pada Lindsay dan Laura.

Mereka semua tidak tahu tentang summer adalah musim sepanjang tahun di Malaysia. Lindsay malah bertanya macam mana keadaan di Malaysia bila "winter" .. Ahhhh Americans ... they never know anything.

Kami berjalan dan berjalan. Vatican penuh dengan manusia berpayung. Dia mengajak aku ke Muzium Vatican di sebelah dan alangkah hampanya bila kami dapati ianya juga tutup kerana semalamnya Easter maka hari Isnin juga jatuh hari cuti umum.

Dia masih merungut merasakan harinya adalah hari yang malang .. nasib yang malang.

"You know what ... I think there must be something else in your life that must be bothering you that even a single littles thing that happens affects you now ..."

"Ohh you said it so right ..." dan dengan tiba-tiba beliau terus menangis sambil berjalan seperti mahu memeluk aku. Aku memegang bahunya dan membiarkan dia menangis.

Hari itu dia banyak bercerita tentang dirinya .. tentang hidupnya yang dirasakan kosong dan kehilangan. Semua lelaki yang hadir dalam hidupnya tidak pernah memberi bahagia. Lelaki Argentina yang dikenali di Spain yang telah mengaku cintakannya ... tidak sekalipun menghantar message samada di telefon mahupun di Facebook sedangkan pada yang sama rancak beraktiviti di Facebook dengan temannya yang lain. Dia kecewa dengan hidup.

"I come to look for happiness. I went to Spain to find it but didnt find anything, and I come here to Rome and all I feel is loneliness and loss"

Di bawah basement Galleria Nazionale d'Arte Moderna, di tepi tandas sebelah mesin vendor kopi dan snack yang kami beli dia bertanyakan tentang agama. Katanya dia punya ramai teman Muslim dan memang pernah berniat mahu memeluk Islam, tapi dia turut mengamalkan yoga untuk mencari ketenangan yang katanya tidak pernah pernah hadir.

Aku diam.

"I feel so lost." katanya untuk kesekian kali.

"I feel dissapointed with people. Everytime I want to hope for somebody or something to be good, they 'll just disappoint me"

"Yes.. I understand. The more expectation you have on people the more disappointment you will get." aku membalas

"You know what may be you should start to have something more divine to lay your hope on to. Something for you to fall back to. We all need that. Thats when Allah comes in" kataku lagi.

"I think your life is now like a loss kite. You need to have a string that will tie you to the ground so that no matter where you go and fly ... you know you still have a string that attaches you to the ground... maybe you need to find that string ..."

Air matanya menitis lagi. Aku biarkan dia dengan perasaannya.

"I want to learn more about religion"

"Ya .. you should do that ... Go and find your religion ... read Al Quran and read the Bible ... ask the people you know about Islam. "

Dia diam sambil mengangguk sambil juga mengelap air mata dan air hidung yang terus mengalir.

"but I want you to do something ... just please pray that you will be guided ... please ask to be guided to the right path .... Please do that . !" aku meminta sambil meletakkan tangan di dada.

Karya Van Gogh dan Monet di atas bangunan yang telah kami lihat, tidak begitu menyentuh hati kami berdua petang itu sepertimana perbualan yang sedang berlaku itu.

Aku juga sebenarnya terasa sebak. Ketika dia berlari ke tandas membersihkan muka, dalam dia aku berdoa semoga Allah akan menunjukkan jalan Islam padanya ......

Malam itu kami makan di kedai India Muslim aku yang biasa, tapi aku membeli pizza dari kedai sebelah dan dia membeli kebab serta kentang. Dia kemudian keluar sebentar mahu membeli bir, dan merasa kekok tidak mahu membawa botol bir masuk ke kedai Islam. Mujurlah mamak kedai Islam itu sangat berlapang dada mempelawanya masuk sambil menawarkan gelas untuk birnya.

"No .. thats ok. I drink like a man"

Kami ketawa.

Tengah hari tadi selepas aku check out keluar dari hostel, dia memeluk aku dan aku berpesan padanya untuk menulis kepada aku.

Di atas hostel aku tinggalkan sekeping poskad dari Malaysia untuknya

"Dear Lena, its so nice meeting you. Thank you for everything. I hope you will find that "string" that will tie you to the ground".

:-)




kami berhenti ditepi jalan duduk di kaki lima kedai yang tutup
menikmati gelatto

6 comments:

Ayu said...

oh sungguh terharu aku membaca kisah ini. Tp bab hang letak tangan atas dada tu...dada sapa haa??

a.n.i.Q.u.e said...

cehhhhh .... dada aku laaaa..... !!!!!!

MamaDaniel said...

hahaha.. saya ingat dada Lena.. ahaks!

Mila@Rimbun said...

terharu...

Aneesah said...

Huu, touching. Aneesah tgh marathon baca your entries, tapi some terpaksa skim2 je (patutnye kena study for exam this Thrusday hehehehe). My favourite random quotes from your entries:

"Saya pun try lah buka selipar dan nak randuk air lautnya .. Sejuknya ya Allah ... tu pun ada mat salleh terjun berenang .. Gilo ko apo."

"Latif juga bagi tau saya yang dia sangat sukakan Malaysian "because I know Malaysians care for us (Palestinians)" "

"Yang lainnya adalah sejarah . (the rest is history) hahaha.."


Best2! :D

a.n.i.Q.u.e said...

Mila: thanks ...

Aneesah: Thank you so much Neesah for dropping by. Memang mcm2 yg berlaku .. tambah lah buat orang yang macam Kak Ann nih .. dengan gopoh clumsy apa segala .... Sangat menghargai awak di sini. SElamat BerPeriksa ! Wishing you all the very best !

Post a Comment